۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۳
کد خبر: ۶۰۸۶۹۶
آیت الله اعرافی در دیدار نخبگان حوزه:

برای تعالی چشم به کمک نخبگان داریم | عزم شورای عالی برای آسیب شناسی مشکلات

برای تعالی چشم به کمک نخبگان داریم | عزم شورای عالی برای آسیب شناسی مشکلات
مدیر حوزه با بیان اینکه باید عزمی جدی در پاسخ دادن به نیازهای جهان اسلام و جامعه داشته باشیم، گفت: حوزه باید محور راهبری معنویت و فکر و دینی در جامعه باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور عصر امروز در دیداری صمیمی با نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه قم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی(ره) و شهدای 15 خرداد، از حضور گسترده ملت ایران در راهپیمایی روز جهانی قدس تقدیر و تشکر کرد.

وی با بیان اینکه مردم شریف ایران با حضور گسترده خودشان در راهپیمایی روز جهانی قدس حماسه ای دیگر آفریدند، اظهار داشت: همه این حماسه ها در حالی رقم می خورد که شاهد هجمه های هتاکانه و بی رحمانه دشمن هستیم.

آیت الله اعرافی با اشاره به فشارهای استعماری و استکباری بر ملت شریف ایران و محور مقاومت عنوان کرد: مردم شریف ایران و مسلمانان در حالی حماسه آفریدند که دشمن از طرق مختلف اقتصادی، رسانه ای و سیاسی درصدد تحمیل فشارهای سنگین بر آنها است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه امروز شاهد شکل گیری شبکه مقاومت و اندیشه ناب اسلام در جهان هستیم، مطرح کرد: امروز شاهدیم که جریان های تند و وابسته به استعمار همچون داعش شکست خورده اند و شکی نداریم که مزدوران دیگر استکبار نیز شکست های سنگین تری خواهند خورد.

وی در ادامه با اشاره به آسیب ها و چالش های موجود بر سر راه فرزانگان و نخبگان تأکید کرد: یکی از آسیب های مهم بر سر راه فرزانگی و استعداد برتر آن است که نخبگان نسبت به نعمت هوش برتر خود غافل باشند و خداوند متعال را به خاطر این نعمت بزرگ شاکر نباشند.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: غفلت از شکرگزاری نسبت به نعمت هوش برتر به عجب و غرور می انجامد و انسان نخبه را به وادی جهالت و ضلالت می کشاند؛ انسان در اثر غرور و عجب دیگران را کوچک می شمارد و نعمت استعداد خود را به تباهی می کشاند.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به اینکه عجب و غرور نخبگان را از تلاش های بلند علمی بازمی دارد، بیان کرد: اگر زنجیره استعداد برتر در مسیر جهل، غفلت، عجب و غرور و خودبسندگی قرار بگیرد، تباه می شود و دیگر منفعتی برای پیشبرد های علمی ندارد.

وی با تأکید بر اهتمام متولیان امور نخبگان به ارتقای سطح اخلاق نخبگی ابراز داشت: اگر استعدادهای برتر و نخبگان از لحاظ اخلاقی رشد کنند، بدون شک علم شان نافع و مؤثر واقع خواهند شد.

آیت الله اعرافی در ادامه تأکید کرد: شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه های علمیه حرکت نوینی را در زمینه سامان دهی و آسیب شناسی مسائل کلان حوزه آغاز کرده اند؛ بر اساس چشم انداز مصوب، مطالعه مجموعه نظامات حوزه انجام پذیرفته و نسخه اولیه برنامه 5 ساله با هدف گیری 1414 تنظیم شده است؛ با نگاهی نظام مند و منظومه وار اسناد راهنمایی حوزه را در افق 1414 در دست داریم.

وی افزود: بودجه حوزه در حدود 50 یا 60 درصد بوده و در سال جاری سختی های بیشتری دارد؛ عمده بودجه حوزه در مسیر مسائل عادی و روتین هزینه شده است و طرح هایی همچون درختواره ها و مجموعه نظامات حوزه بیشتر به صورت جهادی انجام گرفته است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور مطرح کرد: حوزه می تواند بگوید حرکت خود را در منظومه ای مدون ارائه می کنم؛ در زمینه اجرا مدعی هستیم ده ها برنامه علیرغم عدم بودجه خاص کلید خورده و رو به جلو در حال حرکت است که از جمله آنها می توان به شکل گیری گروه های علمی، واسپاری پایان نامه به گروه های علمی، مصاحبه های علمی و امتحانات شفاهی، نهایی شدن سامانه تقریر و مواردی از این دست اشاره کرد.

وی با بیان اینکه امروز ضمن پایبندی و حفظ سنن حوزوی باید از تجارب علمی در دنیا استفاده کنیم، افزود: همچنین در زمینه استان ها اقدامات مختلفی انجام شده و ده ها طرح آماده در حوزه وجود دارد که نیازمند کمک و حمایت است.

آیت الله اعرافی ابراز داشت: شکل گیری کانال ویژه نخبگان و کانون های نخبگانی، آغاز هدایت علمی ویژه استعدادهای برتر با نگاه صفی و مرتبط با حوزه و راه اندازی هسته راهبری مسائل محدوده مرکز نخبگانی از جمله مصوبات این جلسه ارزشمند خواهد بود؛ همچنین باید راه تدریس نخبگان از سوی معاونت آموزش حوزه های علمیه فراهم شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه امروز باید عزمی جدی در پاسخ دادن به نیازهای جهان اسلام و جامعه داشته باشیم، تأکید کرد: حوزه باید محور راهبری معنویت و فکر و دینی در جامعه باشد؛ شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه های علمیه عزم پیشرفت و تعالی دارد و طلاب و نخبگان باید آنها را در این مسیر کمک کنند./841/ج

حسین ثالث موید
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
کرمی
Iran, Islamic Republic of
۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۴
برای ایشان در جهت تحقق برنامه های ارائه شده در این جلسه مهم آرزوی موفقیت دارم.
1
0
طلاب انقلابی
Iran, Islamic Republic of
۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵
ایده های مطرح شده در جلسه برای اجرایی شدن نیازمند ستاد اجرایی عملیاتی فکری می باشد.
انجام همه این پیشنهادها برای ایشان ممکن نیست.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۵
آیت الله اعرافی نیازمند حمایت و کمک همه جانبه شورای عالی حوزه و بزرگان هستند؛ نباید تنهای شان گذاشت
0
0